Ďumbier

Mýto pod Ďumbierom
dumbier myto pod dumbierom nizke tatry

Najvyšší vrch Nízkych Tatier

Žulový kráľ stredného Slovenska je zároveň náš najvyšší končiar, ktorý môžete zdolať počas celého roka. Za dobrého počasia máte z jeho vrcholu ako na dlani polovicu Slovenska. Jedná sa o stredne náročnú celodennú túru, pričom výhľad z Ďumbiera (2 043 m) patrí medzi najkrajšie výhľady na Slovensku. Jej absolvovanie je nezabudnuteľným zážitkom. Celkovú náročnosť môže zvýšiť nepriaznivé počasie, ktoré možno prečkať vo vysokohorských chatách s možnosťou občerstvenia.

Túru začíname na hornom konci obce Mýto pod Ďumbierom, na križovatke ciest vedúcich na Čertovicu a do Brezna.Vydáme sa smerom nahor po žlto značenom turistickom chodníku a stúpame Zelenskou Mlynnou dolinou až ku Chate generála Štefánika. Tu sa môžeme občerstviť. Po oddychu v chate sa vyberieme smerom na severozápad. Pôjdeme po mierne stúpajúcom turistickom chodníku dláždenom skalami a vedúcom po južnom svahu Ďumbiera. Po rázcestie v Krúpovom sedle nás povedie červené turistické značkovanie. Na rázcestí odbočíme doprava na chodník vedúci hore hrebeňom na vrchol Ďumbiera. Po záverečných metroch sa pred nami objavuje záverečný kríž. Vďaka centrálnej polohe je z vrcholu rozsiahly výhľad na všetky pohoria stredného a severného Slovenska. Ďalej nasleduje zostup Mlynskou dolinou až do obce Mýto pod Ďumbierom.

Trvanie

• Leto/Zima

Prístup

Car (48.8659, 19.6452)
Bus (Mýto pod Ďumbierom, rázcestie)

Vedeli ste, že...?

Názov vrchu pochádza z rastliny, ktorej korienky sa používajú nielen v ľudovom liečiteľstve, ale aj ako korenie. Ďumbier poznajú obyvatelia západného Slovenska pod názvom zázvor.
V minulosti sa na svahoch Ďumbieru ťažili železné rudy aj zlato. Dodnes je možné naraziť na pozostatky tejto činnosti.